voiceofimmigrant
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

[b] لقاء استاذ سامى مع ابونا زكريا [/b]

[b] لقاء استاذ سامى مع ابونا زكريا [/b] Empty [b] لقاء استاذ سامى مع ابونا زكريا [/b]

مُساهمة من طرف ebn eL MaLk الثلاثاء يوليو 08, 2008 1:54 pm

جريدة صوت المهاجر

لقـــاء صـــــوت المهاجــــــر مع القمص زكـــــــريا بطــــــــرس

حوار سامي عطوان

اشترك في الإعداد سامي عطوان وحنا حنا وسليمان يوسف ونادية يوسف

Arrow

.نقبل الأيادي أبونا الحبيب جناب القمص زكريا بطرس باسمي ونيابة عن أسرة تحرير جريدة صوت المهاجر ، برحب بقدسك في مقابلتنا اليوم

من أخر لقاء مع الجريدة من حوالي أربعة سنوات تقريبا

ابونا: الكلام واضح وصريح .. ربنا معاك ومع الجريدة اللي بنشهد بأعمالها وأثارها والجهد المبذول فيها وبصلي أن ربنا يقويك ويستخدمك لمجد اسمه.

سامي شكرا يا ابونا

سامي: السيد المسيح قال سيأتي بعدي أنبياء كذبة فلا تصدقهم .. هل معنى ذلك أن كل من جاء بعد السيد المسيح وادعى النبوة يكون كاذبا؟

ابونا: بكل تأكيد طالما السيد المسيح قال هذا الكلام ، لأن المسيح أتي بشريعة الكمال ، فليس بعد الكمال احتياج لأي شئ آخر ، والسيد المسيح أيضا تأكيدا لهذا الكلام لما تكلم عن الأنبياء الكذبة قال من ثمارهم تعرفونهم .. فتقييم أن هذا نبي كذاب من ثمار حياته سيرته تعليماته .. أفكاره ايه بالظبط بمعنى، أن النبي يتكلم في مبادئ معينة كنبي من عند الله وهو يتكلم عن القداسة عن الأمانة وعن إنكار الذات والمحبة ودي المبادئ السامية التي ينبغي أن يتصف بها كل وأي نبي .. وأي نبي يتكلم ضد الحاجات دي يبقى نبي كذاب بالتأكيد ..

سامي: من هم أشهر ثلاثة ادعوا النبوة ما بين القرن الأول والسابع الميلادي؟

ابونا: هي شخصية واضحة جدا في القرن السادس الميلادي والسابع وهو محمد الذي ادعى النبوة وتكلم عن الإسلام ودة من أشهر الشخصيات في التاريخ

سامي: جاء في القرآن (سبحان الذي أسرى بعبده ليلا ، لماذا يا ترى أسرى بعبده ليلا وليس وضح النهار لكي يراه الناس؟

ابونا: فلو قال أنها حصلت في النهار طيب فين الشهود؟؟!! فلازم يقول أنها حصلت بالليل عشان خاطر لا يطالب بالشهود فدي الفكرة .. انه لا راح ولا جة يعني .. لكن عاوز يؤكد للناس شئ وأنتم لم تروه .. ولا احد شافه لأن دة حصل بالليل .. والمعجزة لابد أن تكون أمام العيان ،،، السيد المسيح عمل كل معجزاته أمام الناس كلها مفيش حاجة تتعمل في السر أو في الخفاء .. طيب ليه !! تبقى قيمتها ايه لو تتعمل في الخفا .. دة تأكيد واضح على ان الإسراء والمعراج هو من نسج خيال محمد وادعاءه .

سامي: اذا كان الله لم يكتب القرآن بخط يده ، ومحمد نبي الإسلام لم يكتب القرآن بخط يده ، فمن هم الذين كتبوا القرآن؟

ابونا: هم يدعوا ويقولوا. أن هما !!

سامي: تكملة للسؤال السابق .. معروف أن القرآن كتب في الجيل الخامس بعد موت محمد .. فما هو دور الوحي خمسين سنة بعد موت النبي محمد؟

ابونا: الوحي، هما بيقولوا إذا كان على الكلام بتاعهم فهم يقولون دة كان محفوظ في صدور الرواة ، كانوا بيكتبوه على العضم والجلد، وأنهم جمعوه في عصر محمد ، جمعوا كل ده زي ما بيقولوا في التاريخ بتاعهم وأقاويلهم مختلفة ومتضاربة كتير .. مرة يقولوا جمعوا الحاجات دي بس ومرة يقولوا نسخوها وكتبوها ... المهم يعني تمت فى عصر أبو بكر بقيادة زيد بن ثابت ، وتمت تاني في عصر عثمان بن عفان وسموه الجمع الثاني .. فكانوا يعتمدوا على ما هو محفوظ في صدور الرواة وموجود الحاجات

دي .. بس سؤالي أنا وتعليقي إذا كانت مكتوبة على العضم والحجارة وسعف النخل يوم ما هاجر محمد من مكة إلى المدينة هل يا ترى أخذ معاه هذه الأصول ؟ وهذه الأصول كانت من ثقلها كانت حمل 12 جمل على الأقل فهل أخذها معاه لم يذكر التاريخ شئ من هذا ..

سامي: السيد المسيح قال عن تعريف الأنبياء الكذبة من ثمارهم تعرفونهم .. فما هي صفات النبي الكاذب؟

ابونا: في الأول في البداية .. القداسة والمحبة والأمانة والاتضاع ودي المبادئ الأمهات التي يتفرع منها صفات كثيرة ، تبقى ايه صفات النبي الكذاب .. عكس ذلك .. فالقداسة عكسها (النجاسة والجنس) وهذا ما رأيناه في صفات محمد وسيرة محمد .. بالتأكيد كلها قصص . فيه 10600 قول وآية قرآنية عن الجنس فقط.. فإذن مفيش قداسة .. هو تحريض على زواج مثنى وثلاث ورباع وما ملكت أيمانكم .. الخ ..وبالنسبة لسيرة محمد نفسها مليئة بهذا .. كفاية أنه يقول ان اهتمامي في هذا العالم هو ب ثلاث أمور النساء .. والطيب .. والطعام .. فنبي ما عندوش غير النساء والطيب والأكل يبقى نبي من عند الله؟ نبي صادق من عند الله ؟ ده مبدأ يعني .. لو مسكناه مبدأ مبدأ .. لو تحب ممكن نتكلم فيها كتير .

سامي: كثير من شيوخ المسلمين الذين يظهرون على البرامج التليفزيونية يشتمونك بدل الإجابة على أسئلتك ؟فماذا تقول لهم؟

ابونا:أقول لهم ربنا يسامحكم .. لأن السيد المسيح علمنا أن احنا نبارك شاتمينا ولاعنينا ونصلي من أجل الذين يسيئون الينا دي قمة المحبة والغفران والتسامح ونصلي لهم أن ربنا ينور عيون قلوبهم بدل العناد والمكابرة يتواجهوا مع الحق ويفهموا الكلام بتاعهم عشان يعرفوا الباطل اللي هما ماشيين فيه وملهوش إجابات ويعرفوا النور لما يطلبوا من ربنا ينور حياتهم .

سامي: في السنوات الأخيرة ازدادت أعداد المتنصرين في مصر وتونس والمغرب ودول عربية أخرى وأصبحت ظاهرة ملحوظة فما هي أسباب جذب المسيحية لكثير من المسلمين ؟

ابونا: أسباب الجذب هو الحب الإلهي السيد المسيح قال كدة لا يستطيع أحد أن يأتي الي أن لم يجتذبه الآب .. والآب الله الآب المحبة .. الجذب بجاذبية الحب الإلهي .. الحب اللي

بيشوفه في المسيحية في مقابل العداء والبغضة في الديانة الإسلامية في مقابل الحرب والسيف والدمار والقتل والدماء والأشلاء .. فبيشوفوا المسيحية شئ مغاير بيشوفوا المحبة والسلام فناس بتشوف فعندهم أسئلة ملهاش إجابات .. لما إحنا بنعرض الأسئلة .. نتساءل في البرامج بتاعتنا ، فبيروحوا للشيوخ.. نرد نقول ايه على الحاجات دي نرد نقول ايه .... الشيوخ ترد تقول مفيش ردود .. مالهاش ردود .. لا تسألوا عن أشياء وان تبدى لكم تسيئكم .. فبيعرفوا أن دة عجز ومفيش اجابات .. فيبتدوا يفتحوا ودانهم لكلمة ربنا .. والله بيعمل في القلب وينور العين لأنه مكتوب .. الله الذي قال أن يشرق نور من ظلمة هو الذي أشرق في قلوبنا لإنارة معرفة مجد الله في وجه يسوع البار فإشراقه نور النعمة الإلهية ..

سامي: يتعرض المتنصرين أو المنتصرين لمطاردة البوليس والمباحث وأمن الدولة في مصر والبلاد العربية ... ومع ذلك يتحملون العذاب والألم من اجل محبتهم للسيد المسيح الذي عرفوه كيف نرفع قضيتهم للمستوى الدولي؟

ابونا: طبعا يتعرض المنتصرون الغالبون العابرون من الظلمة الى النور من ظلام الإسلام إلى نور المسيح لكثير من الاضطهادات ودة شئ مش جديد علينا .. المسيح وعدنا كدة وقال في العالم سيكون لكم ضيقا طوباكم إذا اضطهدوكم وعايروكم وقالوا فيكم كل كلمة شريرة من اجلي كاذبين .. افرحوا وتهللوا لأن أجركم عظيما في السموات .. فدة امر مش جديد على الغالبين المنتصرين لكن ازاي نرفع الأمر دة الى الجهات والهيئات العالمية ..

دوري أنا واختصاصي أن أنا أرفع هذا كله إلى أعلى جهة في الوجود إلى الله .. لأني أنا إنسان بتكلم باسم المسيح وعارف الجهة التي بتوصل اليها هي الله .. لكن دوركم انتم بقى دور السياسيين ودور اللي بيشوفوا حقوق الإنسان .. والوثائق المدنية والسياسية في حقوق الإنسان خصوصا مادة 19 من حقوق الإنسان اللي بتتكلم عن الحريات فهم اللي يرفعوا هذه الأمور إلى الجهات المسئولة لأن دة مش دوري ، أنا مش عملي سياسي ، أنا عملي كرازة باسم المسيح ، توصيل محبة المسيح .. نور المسيح .. خلاص المسيح للنفوس دة مجالي

أنا .. لكن أنا لا أمنع المجالات الأخرى بل بالعكس المجال الثاني بيساعد على هذا الأمر

ومن أجل سلامة هؤلاء الناس واستمتاعهم بالحقوق المدنية في حياتهم والأمان.

سامي: قدس أبونا. .. انك تحارب من أجل قهر ابليس .. إلى أي مدى تعتقد أنك وفقت وإلى أي مدى تعتقد ان الشيطان لابد أن يهزم وبعد أي مدة ؟

أبونا: الحقيقة.. الله هو اللي ها يهزمه .. يهزم الشيطان وكل أعوانه هو وعدنا بكدة

إله السلام سيسحق الشيطان تحت أرجلكم سريعا .. امتى وازاي وفين وكيف ، دي كلها اجابات يجيب عليها ربنا .. لكن اللي احنا متأكدين منه أنه يعظم انتصارنا بالذي أحبنا .. والله لا يترك عصا الخطاة تستقر على نصيب الصديقين وفي وقته يسرع به..

سامي: نلاحظ أن الشيوخ والفقهاء لم يردوا بأي موضوعية على المسائل التي تثيرها في الإسلام وتتعارض مع الإنسانية .. فبماذا تعلل ذلك؟

ابونا: اعلل ذلك بالورطة اللي هما فيها لأن الحقيقة محمد ورطهم ورطة ما يطلعوش منها .. كانوا قادرين على ايقاف كل التساؤلات ويمنعوا وقوعهم في هذه الورطة كانوا بيعتمدوا على حد السيف .. لا كلام، لا حرية رأي .. لا تفكير .. لا تساؤلات لا تسألوا عن أشياء .... كل دة ....لكن لما النهاردة لما الله فتح المجال واعطانا حرية الرأي وحرية التفكير وجابلنا وسائل الانترنيت والتليفزيونات والستالايت والصحافة الحرة في البلاد الحرة ، فأصبح صوت الاعتراضات والتساؤلات قوي بحيث لم يستطع الإسلام أن يقف أمامه وحيث ان الإسلام هش وكان مبني على الادعاءات والتلفيق وقصص أسطورية .. فلا يستطيع أن يمثل أمام الحق وعشان كدة مبيقدروش يردوا .. هايردوا يقولوا ايه .. دي جثة مهلهلة .. الإسلام كيان مهلل بس كانوا حافظينه هما بحد السيف محدش يقدر يتكلم لما سقط السيف ، سيف الإسلام وانتشرت الحرية .. ما يقدرش الإسلام يقف أمام كل هذه الأمور ، ودة السبب الرئيسي أنهم مابيقدروش يردوا لأن ليس عندهم إجابات والدليل على كدة أن في البرامج التليفزيونية .. شوفنا شيخ كبير اللي هو جمال قطب يمشي من قدام الكاميرا ويكتبوا مكان الكرسي الخالي .. احنا غلطنا لما قلنا نسأل مشايخنا ، ومشايخنا ما بيردوش أمال هنروح لمين! وكمان في برنامج آخر (القاهرة اليوم) عمرو أديب بيقول الحاجات دي ما تتناقش أساسا حتى جوة الدين الإسلامي .. ازاي هو بيناقشها .. مفيش مناقشة لأن اصلا مفيش إجابات..

سامي: قدس أبونا. المسلمون لا يفكرون في البحث عن الحقيقة بل يبحثون عن وسيلة التصفية الجسدية لأي إنسان يذكر الحقيقة مثل فرج فودة وغيره بماذا تعلل ذلك ؟

ابونا: الضعف .. الضعف لما يبقى فيه حجة قوية الإنسان بيناقش الفكر بالفكر والمنطق بالمنطق والدليل بالدليل والبرهان بالبرهان فيه حجة قوية لكن حيث لا حجة قوية يبقى الاعتماد على سيف الإسلام والقتل والتصفية .. فدة دليل الضعف طيب ما احنا طول عمرنا يتهمونا ويطلعوا شبهات ويتكلموا علينا وان احنا ديننا وكتابنا وو ... الخ .. ولا قمنا بتصفية حد .. ولا قمنا بالعنف ضد حد كنا بنرد .. بنرد المنطق بالمنطق .. والدليل بالدليل . لكن حيث ان هما عندهم لا منطق ولا دليل ولا برهان ولا حجة أساسا فمفيش غير لغة السيف عشان يقطعوا كل لسان يقطعوا رقبة .

سامي: أبونا.. احنا عارفين أنه بيوصلك تهديدات كثيرة ايه رد فعلك عن هذه التهديدات؟

ابونا: بتوصل تهديدات سواء في رسائل في الانترنيت أو على الهواء مباشرة يعني لما يقف ويقول الباشمهندس لو كان في مصر كان اتقطع ومكانش وصل بيتهم حتة حتة ها يتقطع والتهديدات بالتلميحات .. لما يقول

أنا مش باقول اعملوا حاجة عنيفة يعني .. يعني اعملوا بس مش انا اللي قلت فدي كلها رد فعلي بالنسبة لهم وأنا بصلي من اجل هؤلاء..

السيد المسيح قال لا تخافوا من الذين يقتلون الجسد .. وليس لهم أن يفعلوا سيئا بعد ذلك .. فاحنا لا يهمنا التهديديات احنا بنتناول دما مسفوكا فلا نهاب سفك الدماء .

سامي: قدسك يابونا بتشتغل وتعرض حقائق عن الإسلام من الكتب الإسلامية إيه هو تقييمك من لحظة البداية وحتى الآن في برنامج أسئلة عن الإيمان؟

أبونا: تقييمي لإيه بالظبط ؟..

(سامي: قدسك بتعرض حقائق عن الإسلام من الكتب فلما بدأت هل كنت تتوقع كل هذا النجاح .. ولما وصلت النهاردة للحلقات الكثيرة 260 حلقة فما تقييمك لهذا البرنامج .. أسئلة عن الإيمان
).
يتـــبع [b] لقاء استاذ سامى مع ابونا زكريا [/b] Fr-zakaria-samy-attwan-2008-nj-sml

عدل سابقا من قبل ebn eL MaLk في الثلاثاء يوليو 08, 2008 2:10 pm عدل 2 مرات
ebn eL MaLk
ebn eL MaLk
Admin

[b] لقاء استاذ سامى مع ابونا زكريا [/b] Empty رد: [b] لقاء استاذ سامى مع ابونا زكريا [/b]

مُساهمة من طرف ebn eL MaLk الثلاثاء يوليو 08, 2008 2:00 pm

باقى اللقاء
في حقيقة الأمر يوم ما بدأت من خمس سنين فاتت في هذه البرامج وأنا بدأتها بالردود على الشبهات يعني دفاعيات فلما بدأت هذا الكلام .. العشرين حلقة الأولانيين كلها دفاعيات ، إزاي بنؤمن بالله الواحد في الثالوث ، ازاي بنؤمن بالتجسد الإلهي ، ازاي بنؤمن بالصليب والفداء ، ازاي بنؤمن بالكتاب المقدس بأنه كتاب غير محرف على الاطلاق .. ازاي نحن لا نؤمن بانجيل برنابا ولا بنبوة التي يدعوها في برنابا عن مجئ محمد ، فنحن لا نؤمن بهذا الكلام ، فأنا كنت بوضح هذا الحديث مفهوش مشكلة ، لما بدأت من بداية العشرين الثانية من حلقة 21 عن كشف حقيقة الإسلام اللي بنسميه في علم مقارنة الأديان (كشف حقيقة الإسلام) كنت متوقع طبعا أنا عندي مكتبة محدودة وقراءاتي محدودة بالنسبة للكتب اللي عندهم الكثير فكنت بقول ان هما يردوا ويطلعولنا من الكتب اللي احنا ما نعرفهاش ردود وفي الحالة دي نبتدي نفكر عشان كدة بدأت بالتساؤلات وسميناها أسئلة عن الإيمان .. اللي حصل اني لقيت العكس ما بيردوش ما عندهومش حاجة بيقولوا ما بنتناقش والنهاردة بعد اكتر من 260 حلقة حتى الردود اللي بيردوها ردود تعبانة بتدينا فرصة أكثر ان احنا نتساءل اكتر ولا إجابات ولا ولا ردود..

وبدأو بالتهديد ، سحب الجنسية .. والردود: نعمله عملية تزوير ، أه زي الكلام البوليسي يحطوله حتة حشيش في جيبه ، طبعا دة دليل الضعف والعجز والهشاشة بتاعت الإسلام ، فكل تقييمي للموقف هكذا ظهر الإسلام كم هو هش ، وأنا أذكر جيدا قصة وضعها المتنيح أبونا سرجيوس وأنا بالمناسبة بذكر جهوده في مجال الدفاعيات .. كان حط في مجلة المنارة بتاعته في الصفحة الأولى صورة كاريكاتيرية (أسد في ميدان الحديد بيخوف الناس ، وبعدين الكل خايف منه والأسد واقف بس ما بيعملش حاجة فتقدم أحد الأشخاص المشاهدين بجرأة وجه شادد شده من قفاه كدة فلما شده من قفاه طلع جلد الأسد في ايده وظهر جوة الجلد دة كلب أجرب ملبسه صاحبه أسد عشان يخوف الناس وقال ان دة (الاخوان المسلمين) . الحقيقة انا بقول أن أكثر من جماعة الاخوان المسلمين ان هما أصحاب الإسلام ، هو بنشيل الحاجات القليلة كلها ونخللي الكلمة الأخيرة .. دة المنظر طبعا هشاشة منظر وقناع وانكشفت الأقنعة وسقطت الأقنعة وظهر الإسلام على حقيقته أنه دين الإرهاب ودين الجنس لا أكثر ولا أقل بدليل أن عدد الكلمات بتاعت الإرهاب في القرآن والأحاديث المحمدية 35213 آية قرآنية وحديث محمدي عن الإرهاب والقتل وسفك الدماء والحروب .. الخ والتحريض عل الإرهاب 10600 آية وحديث محمدي عن الجنس والجنس الفاضح .. كلمات لا يستطيع الإنسان أن ينطقها بس .

دة التقييم كله بعد هذه الحملة أن هشاشة الإسلام فراغ الإسلام بطلان الإسلام حقيقة الإسلام أنه دين واخد سمعة كبيرة لكن واقعه لا شئ .

سامي: الناس في الأول كانوا في حالة ضبابية عن الإسلام ، بعد ما بدأوا يعرفوا عن نشأة الإسلام والنبي محمد .. ايه رد فعل الناس بعد ما بدأوا يقرأون؟

أبونا: الردود معروفة وباينة خالص دلوقت على المستوى الثقافي وعلى المستوى الشعبي العام يعني .. على المستوى الثقافي لما تدخل الانترنيت وتشوف المواقع والمدونات والكتابات وكدة هتلاقي ناس فعلا ... جراءة ! جراءة ابتدوا يتكلموا بشجاعة نادرة عن حقيقة الإسلام في مواقع الانترنيت كلها.

المجموعة التانية اللي هما الناس ابتدوا يعرفوا الحقيقة ، ابتدوا ان هما يعبروا من الظلام إلى النور.. بشاهدتهم هما الداعية الكبير احمد القطعاني اتكلم في برنامج في قناة الجزيرة وهو موضوع على الجزيرة نت إحصائية على اللذين يعبرون من الإسلام إلى المسيحية قال: ان في هناك 10000 آلاف مسلم عندهم في الجزائر يعبرون سنويا من الإسلام إلى المسيحية .. المغرب 45000 ألف في المغرب يعبرون من الإسلام إلى المسيحية .. السعودية كاتب 50000 ألف قايل كدة .. قال على مستوى أفريقيا كلها تجمعها في 6 مليون .. الكلام دة أنا قلته في البداية أن في تهويلات ومبالغات ، بس عشان يشد فلوس من مشجعي الإرهاب في بلاد البراميل .. براميل البترول، لكن في واحد باحث امريكاني اسمه جوئيل روزنبيرج راح قعد 3 شهور هو ومراته عشان يستقصى عن الأعداد فرجع بإحصائية مقاربة جدا لإحصائية أحمد القطعاني ما كذبهاش وأضاف عليها )والكلام دة له أكتر من سنة) قال: أن عدد المسلمين في مصر وحدها اللي قبلوا المسيح وعبروا من الإسلام للمسيحية مليون مسلم مصري عبروا للمسيحية .. عندنا طبعا إحصائيات أكثر من كدة دلوقت بس دة اللي نعرفه ، اللي ما نعرفهوش فيه أعداد أخرى غفيرة خايفين وفي قلبه كدة وخصوصا أن طلعتلنا فتوى من الشيخ علي جمعة مفتي الديار المصرية قال في برنامج القاهرة اليوم في فتوى بالسماح لكل واحد بحرية عقيدة بينه وبين ربنا في قلبه ، يعتنق المسيحية يعمل أي حاجة كدة بينه وبين ربنا ماحدش له سلطان عليه .. لكن لا يطلب ذلك رسميا لئلا يصطدم بالنظام .. فالنظام العام في مصر نظام مستبد معناه كدة لكن بينه وبين ربنا في قلبه .. فدي فتوى يستفيد بها كل الخائفين أنهم يعيشوا بينهم وبين ربنا في علاقة وطيدة مع المسيح .. ففي أعداد كبيرة

سامي: قدسك كونت صف تاني من المتنصرين العابرين من الإسلام إلى المسيحية .. العاملين في مجال الإعلام والتبشير.. ما هي رؤيتك المستقبلية في هذه الظاهرة ؟ هل هناك قنوات فضائية ستكون مختصة في هذا المجال..؟

أبونا: دة اللي انا بصلي من أجله وبتمناه وبعدين خليني دقيق قوي وياك .. الله هو الذي شغل قلوب هؤلاء .. أو يمكن يكونوا وجدوا تشجيع أو شجاعة أنهم يتكلموا .. طالما أنا بتكلم .. بتمنى في المستقبل وبصلي في الحرية يكون فيه قنوات متخصصة للكرازة والتبشير لأحبائنا المسلمين في كل مكان والحاجات دي بتترجم أيضا الى لغات إنجليزي فرنساوي سويدي هولندي ألماني وأيضا إيراني باكستاني تركي و وتذاع في تركيا دلوقت باللغة التركية ..

سامي: جناب القمص زكريا بطرس قدسك اول مسيحي يقوم بنقد الإسلام في العصر الحديث .. هل هناك فرق بين التبشير بالمسيحية ونقد الإسلام؟

أبونا: عشان أكون صادق أنا لست أول من قام بنقد الإسلام ، يمكن على المستوى العربي أو على المستوى المسيحي أو على المستوى الإعلامي ، لكن فيه كثيرون قاموا بالنقد دة قبل مني كثير سواء كانوا أجانب أو عرب أذكر في دورمولديكا في ألمانيا وآخرون يطول الحديث عن الكلام دة ، هو النقد المنهجي العلمي مدرسة .. فيه رواد كثير كتبوا فيها بعد ما مارسوا هذا النقد العلمي المنهجي من الكتاب المقدس ، فابتدى أيضا أبحاث .. فيه المستشرقين يدرسوا عربي ، يروحوا يقعدوا في البلاد ويكتبوا وهكذا .. موجود كثير في العرب أيضا فيمن تلامس في النقد للقرآن والأحاديث .. الخ ، يعني منهم طه حسين لما كتب في الشعر الجاهلي تماس هذه الحقيقة وكفروه وكانوا هيحكموا عليه وشالوه من وزارة التربية والتعليم ، كانت اسمها وزارة المعارف ، وشالوه من الجامعة وعملوله بهدلة كتير ، بعد كدة ظهر ناس كثير من بلاد عربية مختلفة موجودين على النت أساتذة في الجامعة أيضا ، في المغرب وفي السعودية ، مفيش مجال أن أنا أذكر أسماء هنا لكن هما جاهزين عندي ، أنا أتكلمت عنهم في حلقات كتير .. فمثلا نصر أحمد أبو زيد كتب أيضا ضد القرآن .. ضد الأحاديث نقد القرآن ، نقد الأحاديث ، نقد الخطاب الإسلامي .. الخ.

وكثيرون كتبوا في هذا الأمر بس بالأسلوب اللي بيتقدم به برنامج النقد العلمي المنطقي حسب المنهج الحديث للقرآن بهذا الأسلوب .

بشكر ربنا أنه هو استخدمني لأكون ادخل هذا المجال ، وأول مرة المسلمين يسمعوا هذا الكلام على المستوى الشعبي وعلى مستوى الإعلام وعلى مستوى التليفزيون وكدة ، فأنا بشكر الله لأجل هذا الاستخدام ودي نعمة من عند ربنا ودافعها الحب للمسلمين ليعرفوا طريق ربنا ويعرفوا الحق بدل ما يفضلوا ماشيين كدة في عماهم لإلى أن يذهبوا الى المصير المحتوم ولا في جنة اللي بيرجوها ولا في حور عين .. أنا بيعجبني قوي نكتة اتعملت بعد ما مات عرفات، عارفين عرفات كان ليه شكل كاريكاتيري مميز وهو أن كان شفته التحتانية مدلدلة ، وعينيه جفونها التحتانية برضه مدلدلة ، لما يبص باستغراب ، فجايبينه بعد ما مات شخصية كاريكاتيرية وشفته التحتانية نازلة لحد رجليه وجفون عينيه نازلة لحد دقنه ، وكاتب كدة باستغراب أمال هما فين حور العين .. فيعني ليها معانيها يعني .. خوفا من أن الناس تكون ليهم هذه الصدمة في الأخر ، فبربنا بيرحم الناس ويوريهم الطريق الحق ليظهر الحق من الباطل .. آمين

سامي: بعض الصحف تقول أن قدسك تهاجم الإسلام انتقام لمقتل أخوك بيد المسلمين المتطرفين بطريقة وحشية ..!

أبونا: عادة قالوا ، وقالوا كدة في التليفزيون ، عمرو أديب قال الحكاية دي على التليفزيون ودة أبعد عن الحقيقة لأن عارف لو كان الثأر كان لازم أقتل حد تاني على رأيهم عندهم عين بعين وسن بسن ونفس بنفس ، ما اتذكرتش كدة لكن من قتل نفس بغير نفس فكأنه قتل الناس جميعا فإذن العين بالعين والسن والسن والنفس بالنفس دي شريعتهم دة الثأر ، طب أنا هثأر من الناس عشان قتل اخويا أن أنا اكلمه كلام محبة ليخلصوا ؟!! طب فين الثأر ، دة حب الثأر دافعه بغضة ورغبة في القتل والانتقام ، لكن يبقى ثأر محبة ، يعتبروه محبة بالطريقة دي أو يعتبروه ثأر بالطريقة دي لأن كل الدافع هو الحب ، بالعكس أنا كنت مشفق جدا على الناس المغرر بهم والمخدوعين في الإسلام.

سامي: بعد ظهور القرآنيين وحذف جزء من أسماء الله الحسنى .. هل ترى قدسك أن هذا يضعف موقف الإسلام ذاته ، وذلك بعدم اعترافهم بحديث الرسول .. حتى الصحيح منها ؟

أبونا: أه طبعا هو دة انكشافات بعد الهزات اللي بتحصل بالتأكيد دة كله تصدع في الإسلام وكشف حقيقة الإسلام الهشة ، لما قام القرآنيين بقيادة الدكتور أحمد منصور ودة خريج جامعة الأزهر ومعه كثيرون وعبد الفتاح عساكر ومنهم عثمان محمد علي .. الخ . أنهم يقبضوا عليهم دلوقت ويحطوهم في السجن ، ولما قاموا دول عشان خاطر يشيلوا الأحاديث كلها خد بالك دي حتة خطيرة الأمر مش بالسهولة دي لأن مصادر الإسلام من الأحاديث والقرآن . وعشان كدة دايما أقولهم وقلت في الحلقات وبعد أربعة عشر قرن من الزمان وعلى الإسلام اكتشفتوا ان نص الأساس غلط !...

سامي: ما الوجه الحقيقي للإسلام من وجهة نظر قدسك؟

أبونا: الوجه الحقيقي وجه قبيح بشع بالتأكيد وعمال يتضح من خلال المدونات بتاعتهم من خلال المكتوبات بتاعتهم من خلال التراث بتاعهم من خلال المصادر والمراجع بتاعتهم احنا مش بنجيب حاجة من عندنا .. لما بنقول القرآن بيجيب كذا وكذا وكذا بيقولوا لأ دة سب في الإسلام .. الله! انتم مش واخدين بالكم ان القرآن اللي قال كدة !! انت بتتهجم على الإسلام وبتدي صورة قبيحة على الإسلام .. يا عم أنا بقراه انتم لسة النهاردة مكتشفين انه قبيح .. عارف زي ايه؟ زي واحد قبيح المنظر ومش بس قبيح وقذر وماشي ، فجأة.! انت تجيب مرايا وتحطها في وشه فيسبك .. انت بتشتمني؟ ازاي ياعم دة انت حطيتلك مرايا بس عشان تشوف صورتك ، يبقى صورتك هي اللي بتشتمك وضعك هو كدة .. دي حقيقتك القبيحة.. احنا كل اللي عملناه في خلال كل هذه المدة وأنا بتحدى أي انسان يجيب لي أي كلمة أنا قولتها من عندي على الإسلام .. أنا كل اللي بعمله بجيب مراية الإسلام واحطها قدام الناس واقوله شوف الإسلام بصوا آدي صورة الإسلام ، صورة بشعة صورة قبيحة ، صورة إرهاب ، صورة جنس ، صورة عدم حب للآخر ، ومصادرة فكر الآخر وآراضي الأخرين ، وقتل الآخرين .. قالوهم واقتلوهم واضربوا فوق الأعناق .. صورة بشعة !!

سامي: بالرغم من ترك بعض النفوس الضعيفة للدين المسيحي لأسباب الكل يعلمها .. في المقابل نجد العابرين . فماذا تقول للحكومة المصرية وهي عضو في حقوق الإنسان في الأمم المتحدة بخصوص المتنصرين وحقوقهم الضائعة ؟

أبونا: هذه حقيقة فعلا بس انت قدمت ليا بسؤال في الأول قلت بعض العابرين من المسيحية إلى الإسلام .. الذي يعبر من المسيحية إلى الإسلام لا يعبر من اجل الدين ولا من أجل عقيدة ..يعبر إما هناك علاقة جنسية بين الشاب وشابة مسلمة وممنوع أن المسيحي يتجوز مسلمة فيبيع المسيح ويبيع إيمانه .. هو أصلا مش مؤمن ولا حاجة ، أو من أجل إغراء مادي أو مركز أو تفاديا لجرائم أو ضغط من الآخرين وخوف وإرهاب أو اغتصاب هذه كلها دوافع لكن عن إيمان وحقيقة. مفيش وما تلاقيش .. في المقابل بقى كل العابرين من الظلمة إلى النور جايين عن اقتناع وسايبين دين الإباحية وجايين دين القداسة والتضييق يعني أربعة انطحوا من النساء مثنى وثلاث ورباع وما ملكت إيمانكم.

يسيب دة كله عشان يجي يرتبط بزوجة واحدة..، جاي مؤمن جاي مقتنع ..

الناحية الثانية من السؤال وهو الحقوق .. مصر موقعة على وثيقة حقوق الإنسان .. وقعت على الورق والتنفيذ غير موجود عمليا مفيش! هو توقيع على الأوراق بس، لكن يجي التنفيذ مفيش ملغي ودة الواقع اللي احنا بنشوفه

يعني المادة 19 من القانون .. حقوق الإنسان اللي هي وثيقة حقوق الإنسان المدنية والسياسية مادة 19 بتتكلم عن الحريات .. حرية الرأي، وحرية والفكر، وحرية التعبير، وحرية العقيدة، وحرية الاعتقاد.. الاختيار فين دة فين هو .. مفيش على أرض الواقع ليه.. عشان خاطر المادة التانية في الدستور المصري .. الدين الإسلامي المصدر الأول في التشريع ، كانوا عايزين يعملوها الأوحد .. المصدر الرئيسي! طيب المصدر الرئيس دو بيقول اقتلوهم وقاتلوهم ومفيش مكان لأخر .. فاذن دة توقيع مع ايقاف التنفيذ .

فلا حرية رأي، ولا حرية عقيدة، ولا حرية تفكير، ولا حرية تعبير، ولا حرية عبادة، في مصر .. ودة الواقع اللي احنا بنقوله للملأ عشان خاطر يبقوا عارفين الحقيقة وبنحطه قدام الحكام والحكومات المصرية كمرايا برضه آدي حقيقتكم أهه .. وأنا برجو أن في يوم من الأيام المجتمع الدولي يتنبه إلى هذا الأمر ، ويجبر مصر على احترام ما وقعت عليه من وثائق بخصوص حقوق الإنسان آمين.

سامي: يتهمون قدسك أنك السبب في الفتنة الطائفية في مصر ؟

أبونا: سمعت هذا الاتهام مظبوط، وأسأل أنا بدوري: قضايا الكشح سنة 2000 وتصفية المسيحيين في قرية الكشح تم سنة 2000 كان برضه بسببي الفتنة دي بسببي!! طيب احنا ظهرنا على قناة الحياة من خمس سنين بس.. ففين أنا كنت عشان خاطر الفتنة الطائفية !! الخانكة، كانت في الثمانينات أو السبعينات .. طيب احنا كنا هناك برضه .. كان ظهر القمص زكريا بطرس في الأيام دي ؟؟ طب فين وعلى مدى التاريخ الإسلامي منذ ان جاء بن العاص إلى أرض مصر ومحاولة إبادة المسيحيين جيل بعد جيل ضد المسيحيين والقتلى اللي وصل عددهم إلى ملايين على مدى التاريخ الإسلامي .. كان بسبب القمص زكريا بطرس ولا هي دي الشماعة النهاردة اللي بيعلقوا عليها تبريراتهم .

يتبع
ebn eL MaLk
ebn eL MaLk
Admin

[b] لقاء استاذ سامى مع ابونا زكريا [/b] Empty رد: [b] لقاء استاذ سامى مع ابونا زكريا [/b]

مُساهمة من طرف ebn eL MaLk الثلاثاء يوليو 08, 2008 2:01 pm

سامي: لماذا بعض آبائنا الكهنة في مصر يهاجمون قدسك .. هل تعتقد أن هذا خوف من أمن الدولة أم جهل بحقيقة رسالة قدسك؟

أبونا: برضه من حيث حرية الرأي كل إنسان حر في رأيه سواء كان علماني أو كاهن أو إلى أخره أنا بحترم حرية الرأي والدوافع الله أعلم بيها .. هو يعرف روح الإنسان ساكن فيه لكن إذا كانت خوف من الدولة ومحاولة مسالمتهم فدي ماشية برضه مع مبدأ الحفلات الرمضانية أو موائد الرحمن وقبلات الذقون والتحيات و..و .. الخ .. هي هي نفس الخط فدي من قضية أو إذا كان خوف من الحكومة أو إذا كان خوف على المسيحيين في مصر أو كدة أهي دوافع زي ما تكون بيعملوها يعني بيعبروا عن رأيهم وأنا مش زعلان من هذه الأمور لأن بتديني فرصة أن أنا أتكلم وبتدي أيضا حقيقة أن الكنيسة في مصر غير مسئولة عن اللي أنا بعمله وأنا بتحمل مسئولية اللي أنا بقوله كاملة تحمل شخصي ، لا أحد يتحمل وزر ما أقوله .

سامي: هل تعتقد أنهم يخضعون للترهيب ؟

أبونا: ممكن خوف من الإرهاب الإسلامي بأي صورة من الصور ، يعني على رأي عمرو أديب لما كان بيقول: احنا خايفين الغوغاء يعني أي شاب كدة يتقابل مع أي قسيس قوم يفتكره أن هو دة القس زكريا فيقتله .. دة نوع من أنواع الإرهاب والتحريض على الإرهاب .. قد يكون خوف من هذه الأمور الإرهابية ، لكن أنا بثق في حماية الله وعنايته, ورعايته فنتكل على الرب ..

سامي: كثرت الندوات والمؤتمرات التي تعقدها بعض الهيئات القبطية ، ولكنها تنتهي بقرارات على الورق وليس لها أي تأثير يذكر على أرض الواقع .. ما هو تصور قدسك لتطوير العمل القبطي لكي يأتي بنتائج ملموسة لرفع الاضطهاد عن الأقباط في مصر ؟

أبونا: يعني دي ممكن تكون أمور واردة وبتحصل لكن أنا برضه مش ضد الحتة دي .. ليه؟ أنا عاوز أقول أنه طريق وخط بدأ .. فإذا كان النهاردة مالوش فاعلية قوية لكن مع الوقت ها يتطور ويبقى له فاعلية صوت بيتسمع .. مش لازم توصل للتوب والقمة من أول مؤتمر ولا من عاشر مؤتمر لكن بدأ خط المؤتمر وكل مادا ما يتطور الفكر ويتطور الأهداف ويتطور الأسلوب وممكن تصل في يوم من الأيام على فاعلية إلى أرض الواقع لكن لحد دلوقت كلام على الورق وأحاديث .. يعني أنا مش ضدها لكن أنا باقول أن دة نقاط على الطريق من حتة تانية برضه بحب أقولها أنا بتمنى أن توصل قوة وتوصل جرأة وشجاعة في التعامل مع القضية بصراحة وأمانة وشجاعة ووضع النقاط على الحروف والوصول إلى قرارات عملية وفاعلية بس اللي أنا أحب أضيفه أن دة مش خطي ..انا بشجعه بس دة مش خطي أنا دعوتي هي لخلاص المسلم من الضلال الذي يعيشه .. بدافع من المحبة الكاملة أنا ساير في خطي وهو رسالة روحية كاملة إلهية لا شأن لي بالمجالات السياسية أو بالعمل القبطي أو القومي أو الوطني أو المدني أو السياسي ، لكني أشجع القائمين بهذا العمل وأعتبر أن القضية بتاعة المسيحية ذات جناحين ..

جناح روحي لخلاص النفوس من الإرهاب لأن الإرهاب بيحاولوا أن هما يقضوا عليه بالسلاح والقوة ، يضربوا في أفغانستان ، يضربوا في العراق ، يضربوا في مواطن الإرهاب وأي دولة بتحرض على الإرهاب .

بقول أن محاولة القضاء على الإرهاب في تلك البلاد في قوى بتضرب الدول اللي فيها إرهاب أو بتساعد وتحرض على الإرهاب زي ما حصل في حرب أفغانستان وحرب العراق وكذا في أماكن مختلفة هذا كله طريق وأسلوب .. أنا بقول حسب وجهة نظري أن احنا لو اقتلعنا جذور الإرهاب من أصلها بنوصل لنتيجة أضمن وأحسن لكن لا تكلفنا هذه الأموال الطائلة لضرب البلاد وإفناء الأبرياء مع الإرهابيين ، قلع جذور الإرهاب من قلوب المسلمين الإرهابيين إزاي ؟؟ ان احنا نقتلع جذور الإرهاب أي باقتلاع جذور الإسلام من قلوب الناس فتعيش في سلام فدة اتجاهي يبقى اذن العمل القومي في السياسة والمطالبة بحقوق البشر والمصريين والمسيحيين مش بس في مصر وفي كل البلاد المتأثرة بالإرهاب الإسلامي شئ جميل حلو..

بس أنا الجناح الثاني اللي بقول عليه هو العمل الروحي باقتلاع جذور الإرهاب في الدين الإسلامي من قلوب البشر بإظهار بطلان هذا الدين أنه مش دين اللي مدي للإسلام قوته النهاردة أنه هو دولة بس استخدمت عامل الدين لتأسيسه وفعلا أن هو نجح أنه يلزق الدولة الإسلامية في دوافع الإنسان وغرائز الإنسان نحو حب الدين ، فلبسه في العملية دي ، احنا بنعمل انفصال بين الدولة الإسلامية وبين الدين ، الإسلام دولة ولكنه ليس دين وبهذا نقطع جذور الدين من قلوب المسلمين فيصلوا إلى السلام والأمان حتى لو فيه دولة إسلامية ما تبقاش على أساس من الدين تبقى على أساس أنه حزب والحزب بيتبع الديموقراطية في السلام والتفاهم فدو اتجاهي أنا شخصيا في محاربة الإرهاب بنزع جذوره.

سامي: تقوم وسائل الإعلام المصرية بمحاولة تأليب الأقباط في الداخل على اخواتهم في المهجر من خلال الأكاذيب وتزييف الحقائق ؟ كيف نصل إلى كل بيت مسيحي في مصر وتعريفه الحقيقة لكل الأمور التي تحدث في مصر ؟

أبونا: أولا هذا أمر ليس مستغرب على التكتيك الإسلامي فالحرب خدعة والخداع أكاذيب وادعاءات وتلفيقات واتهامات وما إلى .. الخ فدة أسلوب مش جديد يعني من أيام محمد للنهاردة .. ولكن ازاي نصل إلى كل قلب وكل فكر مسيحي في أرض مصر وفي الخارج وسائل الإعلام لازم تشترك تليفزيون انترنيت صحافة ميديا لازم يحصل فيها عملية تنوير عملية تنويرية وبرضه بأشيد بمجهودك في مجلة صوت المهاجر للوصول إلى هذا الهدف .

سامي: سؤال حساس.. بعض الآباء الكهنة في مصر يهاجمون أقباط مصر ربما عن جهل بحقائق الأمور أو نقلا عن الإعلام المصري الكاذب؟ كيف نوجه لهم رسالة للتريث في أرائهم ومحاولة معرفة حقائق الأمور قبل أن يحكموا على أقباط المهجر؟

أبونا: دة كلام جميل وسليم وأنا أحب أقول حاجة مش عاوزين نقع في ما وقع فيه المسلمون وهو ربط الدين بالسياسة فلابد أن يكون هناك انفصال تام بين مجال رجال الدين في العمل الروحي وبين مجال الأقباط ورجال السياسة والمواطنة والفكر والحقوق المدنية نفصل الاثنين ، عمل الكاهن عمل روحي خلاص النفس في رجال تانية في الكنيسة وفي المجتمع المسيحي وهم رجال سياسة واقتصاد وفكر وأحوال مدنية الكاهن ماهواش مسيطر ولا يسود على كل هذه الأمور ولذلك أنا جنبت نفسي الأحاديث في السياسة والخوض في الأعمال القومية والمدنية والسياسية ليه؟ لأن عملي كاهن عملي روحي لكن فيه رجال ساسة فيه رجال سياسة في رجال فكر في رجال اقتصاد في رجال حقوق إنسان لابد أن تتاح لهم المجال والفرصة لا نحكم إذا أنت بتقول ان فعلا الكهنة رجال دين بيشككوا في دوافع وأهداف رجال المهجر دة كله لأنهم خلطوا بين الدين والسياسة فأنا بأناشد من منبر جريدتك أحبائي وأخوتي وأبائي وأبنائي انهم يبتعدوا عن مجال السياسة "دين" ويبعد عن السياسة ولا ننس المقولة الخالدة: (لا دين في السياسة ولا سياسة في الدين) ..

سامي: يقوم الآباء الأقباط بدورهم الروحي على أكمل وجه في خدمة الشعب القبطي .. ولكن بماذا تفسر غياب دورهم تماما في مجالات أخرى لا تقل أهمية عن دورهم الروحي ومنها:-

دورهم في دعم الصحافة والإعلام القبطي والتصدي لشيوخ الأزهر والأصوليين الإسلاميين الذين يهاجمون الأقباط..

أبونا: يعني ان ما كانوش هما يشتركوا في هذه الأمور فعلى الأقل ما يقفوش ضدها ، انا بحترم التخصصات ، فرجل الدين روحي أه ودة مجال غير المجالات السياسية والمدنية وحقوق الإنسان لكن ما يقفش ضدها ، يشجع أبناءه على أنهم يطالبوا بالحقوق حقوق الإنسان كإنسان محترم المدنية والسياسية لكن ما يقفش ضدها ، لكن مش بالضرورة أن هو يتبنى هذا الموقف ويقود هذا التيار لكن لا يقف ضده ، أو يشجعه على أساس أنه بيخدم القضية الإنسانية بالطرق الشرعية فهذا ما أرجوه من الآباء الكهنة .

سامي: ولماذا لا يقومون بدورهم في شجاعة في توعية الآباء والأمهات والفتيات القاصرات من خطورة صداقة الفتاة المسلمة أو الفتى المسلم الذي يستدرجونهم إلى الإسلام بالاغتصاب والزواج من مسلم كرها..

ابونا: بالتأكيد دة دور مهم جدا للآباء مع أبناءهم في كل أسرة أن هما يطلعوا أبناءهم على هذه الحقيقة وتوجعوا نظرهم إلى هذه الأوضاع حماية لأبنائهم لأنهم هما الخاسرون الأُول في المعركة فإذن لازم يحصل فيه ثقافة لازم يحصل فيه فكر لازم يحصل فيه توجيه لازم الآباء يهتموا بهذا الأمر ما يسيبوش أولادهم بسطاء أو سذج لازم يفهموهم ويوعوهم على عمل إبليس ويتحفظوا أو يتخذوا منه لأن المسح نفسه حذرنا وقال: أن احنا لا نخالط الأشرار بل نتجنبهم علشان خاطر نقدر نحتفظ بسلامنا منهم فدة دور الآباء فعلا سواء كانوا آباء كهنة لازم يوجهوا النظر إلى هذا الأمر والآباء في البيوت لازم يوجهوا أولادهم إلى هذا الأمر.

سامي: لماذا غاب دور الآباء الكهنة في المهجر في جانب رعاية المهاجرين الجدد وتشكيل لجان قانونية واجتماعية لإرشاد المهاجرين الجدد ؟

أبونا: برضه أنا عاوز أقول التحفظ على التخصصات ، ممكن الآباء الكهنة يقولوا يعني أنا مش عاوز أهمش الدور دور الناس اللي لازم يقوموا بيه في النواحي المدنية والسياسية والاجتماعية يعني ما يبقاش القسيس وهو عمله روحي بالدرجة الأولى أن هو يبقى المهيمن والمسيطر على كل الأنشطة يشجعها يقويها يشجع الناس على هذه الأعمال لكن مش بالضرورة أن هو يسيطر عليها ويسود .. ليه؟ لأجل حساسية الكنيسة من هذه المجالات ، مش عاوزين نعرض الكنيسة إلى المؤخذات أو الملامة لكن في شعب الكنيسة ما تقدرش تقف ضد حرية التعبير وحرية الرأي في المحالات المدنية والسياسية والاجتماعية.

سامي: مارأي قدسك في صوت المهاجر منذ لقاءها لقدسك وحتى الآن؟

أبونا: صوت المهاجر بلا مجاملة بتسير مع الخط الذي انتهجته أنا في خدماتي وهو الجرأة وكلمة الحق مهما قال القائلون ولا يهمها لومة لائم ، فمجلة صوت المهاجر بتقوم برسالتها بكل جرأة وشجاعة وإلى الأمام أنا بشجعكم في هذا الاتجاه .

سامي: صوت المهاجر على صفحتها الأولى وبقلم رئيس تحريرها ، طالبت بترشيحكم لنوال جائزة نوبل في مكافحة الإرهاب فما رأيكم؟

أبونا:كلام كبير عليا أنا لا اتطلع إلى مثل هذه الجوائز وطبعا احترامي لحرية الرأي والنشر فقولوا ما تقولوا لكن أنا مجرد خادم لربنا ومتحدث عن السلام والمحبة والخلاص والنعمة اللي أمرنا بها ربنا .. كون انتم بتشوفوا هذا الأمر وتقوموه فليس المجد ليا لكن هو لمجد اسم الله ولعمل الله في السلام الذي يضعه في القلوب ويؤمن به الناس ...

سامي: تنشر على صفحات صوت المهاجر مذكرات قدسك ؟ هل هناك رد فعل له عندكم؟

أبونا: رايي أنا يعني ، أنا بحترم حرية الرأي والتعبير والنشر وكله وهذه المذكرات أنا اتكلمت لكن نوع من أنواع فن الكتابة يعني الأخ روك أخد القصة ووضعها في قالب فني كمسرحية فكرية ، وكان عرض برضه الحاجات دي في البالتوك والحقيقة أنا بشكر مجهوداته وفنه مع الفريق العامل وياه أيضا وخصوصا في الاخراج بتاع الموسيقى والشعر والتمثيل فيشكر لو ان ماهواش سرد توثيقي لقصة الحياة لكن هو سرد فني ولا ملامة على الفن يعني السرد التوثيقي مش انا اللي حطه ، اللي في الكتاب ، اللي كتبوا الكتاب دة حطه سرد توثيقي لسرد لكل تاريخ الحياة في كتاب (define death)

سامي: متى قدسك هاتعمل نسخة بالعربي أبونا: أنا ما عملتش الانجليزي عشان خاطر أعمل العربي لكن الذي تثقل وكتب هذا الكتاب عن قصة حياتي يعني في ناس قايمين بترجمته للعربي ولما يخلص بالتأكيد حاوافي مجلة صوت المهاجر بنسخة .

سامي: ما هو السؤال الذي كنت تتوقع أني اسأله لقدسك ولم أسئله؟

أبونا: لا .. ما هو دة يبقى معناه أن انا أنسب نقيصة لعقليتك لكن انت عقليتك عقلية صحفي مختبر ومحنك ووعيت الموضوع من جميعه وأنا بشكرك من أجل محبتك ومن أجل مجهوداتك وإلى الأمام وربنا يباركك ، كل ما أملكه أن أصلي لك أن ربنا يبارك في صحتك ومجهوداتك وخدمتك وعملك آمين

سامي: شكرا يابويا على اللقاء الجميل دة ، وأنا بيسعدني دايما رؤيتك والحديث معك وبشكرك على وقتك الجميل اللي بتديهولنا في البالتوك وخصوصا لما بستأذنك في اللقاءات .. شكرا يابونا وأقبل الآيادي

أبونا: الله معك [/color]

[b] لقاء استاذ سامى مع ابونا زكريا [/b] Fr-zakaria-samy-attwan-2008-nj-sml
ebn eL MaLk
ebn eL MaLk
Admin

- مواضيع مماثلة